Çin, Elektrikli Araç Satışlarında Rekor Kırdı! Peki Nasıl?

Otomotiv kesimi son yıllarda elektrikli araçlara (EV) yönelik talebin süratle artmasıyla kıymetli bir dönüşüm yaşıyor. Uluslararası Enerji Ajansı (IEA) datalarına nazaran, 2024 yılında dünyada toplam 17,3 milyon elektrikli araç satışı gerçekleştirildi. Bu, bir evvelki yıla oranla yüzde 25’lik bir büyümeyi söz ederken, global tüm araç satışlarının yüzde 20’sine denk geliyor. Lakin tüm bu sayıların en dikkat alımlı yanı, Çin’in neredeyse dünyanın geri kalanının toplamı kadar elektrikli araç satmış olması.
Dünyanın Gözleri Çin’e Çevrildi
Çin, 11,3 milyon adet elektrikli araç satışıyla global pazarın yaklaşık üçte ikisini tek başına domine etti. 2019 yılında sadece 1 milyon satışla sonlu olan Çin pazarının, beş yıl üzere kısa bir müddette 11 kat büyümesi, dal analistlerini bile şaşırtacak boyutlarda. Uzmanlara nazaran bu rekor kıran büyüme, hükümet teşvikleri, uzun menzilli modeller için artan talep ve Çin’in her alanda kapsamlı bir elektrikli ulaşım ekosistemi kurma kararlılığı sayesinde mümkün oldu. Gelecek yıl da bu ivmenin devam etmesi beklenirken, 2025 yılında ülkenin 12,9 milyon elektrikli araç satacağı iddia ediliyor.
Öte yandan ABD pazarındaki elektrikli araç satışı yüzde 10 büyüyerek 1,5 milyon adet düzeyine ulaştı. Yeni model lansmanları ve çeşitli teşviklerin tesiriyle elektrikli araçlar, Amerikan tüketiciler ortasında gittikçe daha tanınan hale geliyor. Avrupa cephesinde ise yüzde 6’lık bir gerilemeyle satış sayısı 3,2 milyon adede düştü. Özellikle Almanya pazarında yaşanan talep düşüşü bu sonuçta tesirli olurken, İngiltere ise sıfır emisyonlu araç siyasetleriyle listenin üst sıralarına yükselmeyi başardı.

Diğer Pazarlardaki Süratli Yükseliş
Çin’in yanı sıra Brezilya ve Endonezya üzere gelişmekte olan ülkelerde de elektrikli araç satışı katlanarak artıyor. 2024’te Brezilya yüzde 140, Endonezya yüzde 190 büyüme kaydederek bu alanda dikkat çekti. Uzmanlar, fosil yakıt bağımlılığını azaltmak isteyen hükümetlerin sunduğu vergi indirimleri ve teşviklerin bu muvaffakiyetin temelindeki faktörler olduğunu vurguluyor.
IEA’ya nazaran, 2025 yılına kadar dünya genelinde elektrikli araç satışlarının 20 milyon adedi aşacağı varsayım ediliyor. Piyasadaki rekabetin ağırlaşması, daha uzun menzil sunan modellerin geliştirilmesi ve şarj altyapısının yaygınlaşmasıyla birlikte tüketiciler, etraf dostu ulaşımı daha fazla tercih ediyor. Bilhassa Çin’in, tekrar rekor kırarak global liderliği elinde tutmaya devam edeceği öngörülüyor.
Kaynak: İndir