Barcelona Metrosu Fren Enerjisini Elektriğe Dönüştürüyor

Barcelona metrosunda, 10 vagonlu ve büsbütün metal gövdeli metro trenleri her durakta yavaşlarken kıymetli ölçüde güç tüketiyor fakat artık bu güç boşa harcanmıyor. Özel bir sistem sayesinde frenleme sırasında ortaya çıkan güç, ısıya dönüşmeden elektrik olarak geri kazanılıyor. Barcelona metrosunda da kullanılan bu elektrik, elektrikli araçların şarj istasyonlarına da yönlendiriliyor.
Şehir İçi Ulaşımda Güç Tasarrufu
Elektrikli araçlarda kullanılan rejeneratif frenleme, aracın yavaşlama anında hareket gücünün elektriğe dönüşmesini sağlar. Lakin bu prosedür, trenlerde bugüne kadar yaygın olarak kullanılmamıştı. Kentler ortası trenler seyir sırasında nadiren yavaşladığından ve güç depolayacak bataryalara sahip olmadığından, üretilen elektrik ekseriyetle kullanılamıyordu. Üstelik uzun aralıklı sınırlarda, bu enerjiyi geri besleyebilecek kâfi sayıda istasyonun bulunmaması da değerli bir engeldi.
Şehir içi trenlerde ise durum farklı. Sık aralıklı duraklar, süratli hızlanmalar ve yüksek güç tüketen çok sayıda istasyon bulunması, frenleme sırasında ortaya çıkan gücün anında değerlendirilebilmesini mümkün kılar. Böylelikle depolama sistemine gerek kalmadan üretilen elektrik direkt sisteme aktarılabilir.

Barcelona Metrosunda Güç Geri Kazanımı ve Isı Kontrolü
Barcelona metro işletmesi, bu sistem sayesinde trenlerin çalışmasında kullanılan gücün %41’ini geri kazanmayı planlıyor. 7,3 milyon Euro’luk maliyete sahip bu sistem, yaklaşık beş yıl içinde kendini amorti edecek. Elde edilen elektrik; başka trenlerde, duraklardaki yürüyen merdivenlerde, aydınlatmada ve hatta istasyon dışındaki elektrikli araç şarj istasyonlarında pahalandırılacak. Böylelikle 25 adet istasyonun güç muhtaçlığı karşılanabilecek.
Ayrıca, frenleme gücünün ısıya dönüşmemesi metro tünellerinde çok ısınmayı da önlüyor. Evvelce, ağır tren trafiği ve yüksek güç kullanımı bilhassa eski çizgilerde bariz sıcaklık artışlarına neden oluyordu. Yeni sistemle birlikte metro içi sıcaklık ortalama 1 °C düşmüş durumda. Karşılaştırmak gerekirse, Londra metrosunun kimi çizgilerinde sıcaklıklar 35 °C’ye kadar ulaşabiliyor. Bu yenilik, hem yolcuların daha konforlu bir ortamda seyahat etmesini sağlıyor hem de güç verimliliği konusunda kıymetli bir adım olarak öne çıkıyor.
Kaynak: İndir